SĂPTĂMÂNA MOBILITĂŢII EUROPENE
16-22 septembrie 2008

În perioada 16 – 22 septembrie 2007, cetăţenii europeni au oportunitatea de a se bucura, în cadrul acţiunii SĂPTĂMÂNA MOBILITĂŢII EUROPENE, de evenimente dedicate ‘mobilităţii sustenabile'. Obiectivul este facilitarea dezbaterilor pe tema necesităţii schimbării comportamentului în ceea ce priveşte mobilitatea, transportul şi, mai ales, utilizarea maşinii personale. Iar tema centrală a anului 2008 este "AER CURAT PENTRU TOŢI". Ca de obicei, ZIUA FĂRĂ MAŞINI este punctul culminant al întregii săptămâni, luni 22 septembrie.



INFORMAŢII PENTRU CETĂŢENI


Săptămâna Europeană a Mobilităţii 2008
După organizarea cu succes a două ediţii ale evenimentului "În oraş fără maşina mea!", în întreaga Europă, anul 2002 a marcat startul unei noi iniţiative, numită "Săptămâna Europeană a Mobilităţii". Cea de-a şaptea ediţie a acestui nou eveniment are loc în anul 2008!

De ce o astfel de campanie?
Europenii sunt foarte îngrijoraţi despre poluare şi mobilitatea urbană. În oraşe, mulţi oameni suferă din cauza calităţii proaste a vieţii: poluarea aerului, zgomotul, aglomeraţia etc. Iar numărul maşinilor este într-o creştere continuă...

În ce constă campania?
Succesul unei astfel de acţiuni la scară europeană înseamnă mbilizarea a cât mai multe ţări şi oraşe, dar şi omogenitatea măsurilor introduse.


Care este legătura cu Europa?
SăptămÂna Europeană a Mobilităţii s-a introdus în Uniunea Europeană în 2002, cu suportul politic al Comisiei Europene, Directoratul pentru Mediu. La nivel european, trei reţele de oraşe reprezintă coordonatorii acţiunii.

Parteneriatele campaniei
Promovarea şi organizarea Săptămânii Europene a Mobilităţii necesită un grad mare de coordonare între diferitele nivele de conducere şi reprezentare.

Surse de poluare a aerului
Sunt multe surse de poluare a aerului. Ele se pot datora cauzelor naturale (vulcani, polen etc.) care astfel devin părţi ale ciclului vieţii şi au importanţa sau impactul lor în activitatea umană.

Transportul crează poluarea aerului
Transportul produce cantităţi mari din câţiva agenţi poluatori care sunt dăunători sănătăţii. Aceştia se găsesc în aerul pe care îl respirăm, fie în formă lichidă, gazoasă sau solidă.


Consecinţele ploilor acide
Transportul de suprafaţă contribuie la poluarea atmosferică cu efecte asupra mediului, printre care ploile acide sau efectul de seră, care afectează întreaga planetă.


Consecinţele efectului de seră
Efectul de seră contribuie la încălzirea atmosferei. Creşterea efectului de seră este o consecinţă globală a poluării.


Poluarea şi sănătatea
Poluarea duce la degradarea stării noastre de sănătate. Poluarea datorată transportului se găseşte mai ales în aer. Efectul acesteia asupra sănătăţii este divers şi depinde de tipul agentului poluant, dar cum aceştia sunt inhalaţi simultan, este greu de stabilit rolul nociv al fiecăruia în parte. Unele efecte sunt imediate, altele se manifestă la zile bune după expunere.

Străzile pot ucide
În fiecare an autovehiculele omoară câteva mii de oameni, inclusiv copii: din zece morţi în accidente, patru se datorează accidentelor rutiere. Iar unul din zece morţi este un copil.


Maşinile sunt periculoase
Drumurile sunt periculoase mai ales pentru copiii între 5 şi 9 ani. Accidentele apar deseori aproape de casă sau când copiii sunt însoţiţi de părinţi (27%). Mai bine de jumătate dintre accidente se întâmplă la traversarea drumului, iar în 35% din cazuri copiii sunt cei care traversează.

Zgomotul
Transportul este principala sursă de zgomot, o singurăp maşină produce 80 de debibeli. Iar în intersecţiile aglomerate, zgomotul poate depăşi 90 decibeli!


Zgomotul şi sănătatea
Zgomotul este dăunător sănătăţii. Când urechea este supusă unui zgomot intens (discotecă, drum aglomerat, drum principal etc.), unele celule nervoase ale aparatului auditiv pot fi distruse permanent, ceea ce poate duce chiar şi la surzire.

Maşinile ocupă prea mult spaţiu
Problemele cu ambuteiajele din centrele oraşelor sunt griji din ce în ce mai mari pentru cetăţenii europeni.


Soluţia? Transportul public
Fiecare cetăţean are mai multe opţiuni pentru creşterea calităţii vieţii. De exemplu, călătoria între casă şi locul de muncă sau cele de plăcere sunt întâmplări zilnice.


Soluţia? Bicicleta sau mersul pe jos
Mersul pe bicicletă sau mersul pe jos sunt bune pentru sănătate. Noi suntem responsabili pentru mediul nostru de viaţă. În fiecare an, o maşină emite agenţi poluanţi în cantitate de trei ori mai mare ca propria greutate, în timp ce, de exemplu, bicicleta nu poluează.


Soluţia? Partajarea maşinii
Partajarea maşinii este un nou mod de utilitare a sa. Oferă mai multă prietenie. Eşti proprietar şi şofer al maşinii pentru o singură zi, iar pasager în celelalte.



Soluţia? Combustibili noi
Combustibilii noi sunt mai puţin poluanţi decât combustibilii fosili (petrol, motorină) care sunt cauza majoră de poluare datorată autovehiculelor.


Soluţia? Oraşul este al tuturor
În oraşe, drumurile care se construiesc sunt adaptate (şi) pentru alţi utilizatori decât cei motorizaţi. Mai ales cicliştii sunt supuşi pericolelor atunci când împart cu maşinile acelaşi drum.





Soluţia? Înţelegerile internaţionale
Situaţia a devenit îngrijorătoare la nivel global, de aceea câteva ţări şi-au unit eforturile, prin înţelegeri internaţionale, în scopul de a limita emisiile de gaze cu efect de seră şi a urmări schimbările climatice.





Mai multe detalii pe site-ul european al evenimentului: Mobility Week 2008.


CE VOM FACE NOI?


Conform tradiţiei, în această săptămână, membrii Clubului Sportiv Tibiscus au distribuit peste 3000 de pliante care prezintă înţelesul şi avantajele Săptămânii Mobilităţii Europene, în aglomerările frecvente ale maşinilor (vezi foto de mai jos). Cu aceeaşi ocazie, în zonă s-au făcut, ca în fiecare an, determinări ale nivelului de zgomot.


Imagini de la Ziua fără Maşini 2006

În data de 22 septembrie, cu ocazia Zilei Europene Fără Maşini, de la ora 11, pe bulevardul Vasile Pârvan, a avut loc un concurs pe biciclete, la care au participat aproape 50 de ciclişti de la Şcolile Generale 16, 24 şi 25 şi câţiva bikeri din public. Aceştia au avut de parcurs un traseu de aproape 2 km, între Podul Michelangelo şi blv. Mihai Viteazu, cei mai buni fiind:

LOCUL I

Ionescu Sergiu (Gr.Şc.Poştă şi Tc.)
LOCUL II

Mihăilă Denis (Gr.Şc.Energetic)
LOCUL III

Tudorescu Alex (Şc.Gen.16)

De la ora 13, în Parcul Central, s-a desfăşurat un concurs de role, fiind înscrişi şi de această dată circa 50 de copii de la şcoli din Timişoara, care au avut de parcurs un traseu de aproape un kilometru, pe podium clasându-se:

LOCUL I

Jurcă Andrei (Şc.Gen.16)
LOCUL II

Iavorschi Andreea (Şc.Gen.16)
LOCUL III

Filip Marius (Şc.Gen.24)
Acţiunile au fost organizate şi s-au bucurat de sprijinul moral şi financiar al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Timiş, Rotary Club Timişoara/Timişoara Cetate/Timişoara Ripensis, Primăriei Municipiului Timişoara, Inspectoratului de Jandarmi Timişoara, Serviciului de Ambulanţă Judeţean Timiş, Biroul Poliţiei Rutiere Timişoara, Clubului Sportiv Tibiscus.

PARTENERI ŞI SPONSORI


Organizarea şi desfăşurarea acestor acţiuni s-au făcut cu sprijinul moral şi financiar asigurat de:

Consiliul Judeţean Timiş

Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş

Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Timişoara
şi
Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş

Clubul Sportiv Tibiscus

Boavista Hotel Timişoara


MASS-MEDIA


Organizarea şi desfăşurarea acestor acţiuni a fost reflectată în mass-media de:

Agenda - 20.09.2008


www.agenda.ro

www.tion.ro - despre distribuirea de pliante

www.tion.ro - despre "Ziua fără Maşini"

Ştirile Tele Europa Nova - 22.09.2008

www.frontnews.ro

Agenda zilei - 23.09.2008

www.analogtv.ro

Timiş Expres - 23.09.2008