CONFERINŢA NAŢIONALĂ PRO VELO VII
Bucureşti 12-14 decembrie 2008

În perioada 12-14 decembrie 2008, la Bucureşti, s-a organizat cea de-a VII-a ediţie a Conferinţei naţionale de cicloturism, ciclism urban şi promovarea bicicletei PRO VELO.

Clubul Sportiv Tibiscus a fost reprezentat la întâlnire de către Sergiu Neidoni, coordonatorul Secţiei Ciclism.


Cu această ocazie s-a adoptat următorul:

COMUNICAT FINAL - Conferinta PRO VELO VII


In perioada 12-14 decembrie 2008 a avut loc la Bucuresti a saptea conferinta nationala de cicloturism, ciclism urban si promovarea bicicletei PRO VELO VII. Manifestarea a fost organizata de Asociatia BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA in colaborare cu Clubul de Cicloturism NAPOCA (CCN) sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), cu sprijinul Fundatiei pentru Parteneriat si GTZ. Au participat organizatii de profil biciclistic din intreaga tara, precum si organizatii cu preocupari in domenii conexe - turism, protectia mediului, siguranta rutiera etc.

Numeroasele subiecte abordate s-au incadrat in trei categorii majore: promovarea bicicletei in general; bicicleta ca mijloc de transport urban cu rol utilitar; turismul pe bicicleta. Au fost facute prezentari si s-au purtat disutii pe teme precum: Cai de comunicatie pentru biciclete in mediul urban ( principii, standarde, variante, metodologie de proiectare); parcarea in siguranta a bicicletelor; bicicletele si transportul public si intermodal; cu bicicleta la scoala, la servici si la shopping; siguranta rutiera si biciclistii; legislatia rutiera si biciclistii; legislatia privind marcajele cicloturistice; Reteaua Nationala de Trasee Cicloturistice.

De asemenea, au fost prezentate si rezultatele unor proiecte legate de bicicleta care au fost puse in practica in acest an de diverse organizatii participante. Metionam printre altele: "Velorutia nationala" si "Velorutia in scoli" coordonate de asociatia "Bate Saua", "Traseul Cicloturistic al Dunarii in Romania" si "ClujBikeNet" coordonate de Clubul de Cicloturism "Napoca", "TransCentral Urban Bucuresti" sustinut de Asociatia Spatiu Urban Bucuresti si "Verde pentru Biciclete" sustinut de Fundatia Bega.

Cu ocazia acestei conferinte au avut lor si sedinte ale structurilor de conducere ale Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) si ale Coalitiei Nationale PRO VELO in care s-au dezbatut chestiuni organizatorice si de dezvoltare institutionala, precum si perspective de colaborare si strategii de promovare a bicicletei si a organizatiilor membre.

Dezbaterile pe teme actuale au dus la adoptarea la final, de catre participanti, prin consens, a unui set de rezolutii, prezentate in ANEXA, ce reiau, continua si detaliaza elemente din declaratiile finale ale editiilor precedente ale conferintelor PRO VELO.
ANEXA - Rezolutii ale Conferintei PRO VELO VII

1. Legislatia rutiera - solicitare abrogare restrictii nejustificate

Solicitam Parlamentului si Guvernului urgenta modificare a legislatiei rutiere conform propunerilor formulate de Federatia Biciclistilor din Romania, in special prin eliminarea restrictiilor exagerate si nejustificate impuse biciclistilor, cum este de exemplu interdictia generala si absoluta de a circula pe drumuri publice pentru toate persoanele care nu au implinit 14 ani, prevazuta de Art. 70 al. (2) din OUG 195 / 2002, interdictie ce nu poate fi sustinuta obiectiv, ce incalca grav drepturile si interesele publice de mobilitate si nu are precedent sau corespondent in legislatia vreunei alte tari din UE.

2. Legislatia privind marcajele cicloturistice - solicitare adoptare proiect HG

Solicitam urgenta adoptare a proiectului de Hotarare a Guvernului privind marcajele cicloturistice si instituirea Retelei Nationale de Trasee Cicloturistice din Romania, in forma propusa de Federatia Biciclistilor din Romania, ce a fost promovat ( dupa 9 ani de tergiversari) de MIMMCTPL in martie 2008 si avizat de alte ministere interesate, dar apoi retras in mod nejustificat, fapt ce a blocat numeroase proiecte de dezvoltare turistica, inclusiv transfrontaliere, a dus deja la pierderea unor fonduri nerambursabile straine si risca sa atraga eliminarea Romaniei din reteaua europeana EuroVelo, compromitand sansele de a dezvolta sectorul turismului pe bicicleta.

3. Reglementarile tehnice privind infrastructurile pentru biciclete - solicitare actualizare si completare

Solicitam urgenta actualizare si completare a standardelor si reglementarilor tehnice existente sau necesare cu privire la pistele, benzile, aleile, parcajele si alte categorii de infrastructuri pentru biciclete, conform normelor si bunelor practici internationale in domeniu, sintetizate in propunerile inaintate de Federatia Biciclistilor din Romania Ministerului Transporturilor si Asociatiei Romane de Standardizare si care au fost pana acum ignorate, ceea ce e perpetuat existenta unui vid normativ sau a unor norme depasite (cum sunt de exemplu STAS 10144/1-90 si 10144/2-91 ), avand ce efect fie amanarea realizarii unor infrastructuri necesare sub pretextul lipsei de modele si reglementari, fie planificarea si realizarea de catre tot mai multe autoritati publice locale (ca de exemplu primariile municipiilor Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Oradea, Ploiesti, Bistrita etc.) a unor infrastructuri inadecvate nevoilor biciclistilor si incompatibile cu o politica de transport durabil.

4. Legislatia privind urbanismul - solicitare adoptare completari in favoarea infrastructurilor pentru circulatia bicicletelor

Solicitam urgenta adoptare a proiectului de Hotarare a Guvernului privind completarea Regulamentului General de Urbanism (RGU) aprobat prin HG 525 / 1996, proiect initiat de catre MMDD si MDLPL si dezbatut public in octombrie 2007 dar ulterior blocat, desi prevederea obligativitatii introducerii in Planurile Urbanistice Generale (PUG) ale localitatilor a retelelor de infrastructuri specifice pentru circulatia bicicletelor ar fi in mod evident solutia la problema tergiversarii de catre autoritatile locale a includerii adecvate a acestor aspecte de transport in reglementarile urbanistice locale si ar impiedica perpetuarea situatiei larg raspandite de negare a necesitatii sau oportunitatii acestor infrastructuri sau de realizarea a lor in mod haotic, in lipsa unei viziuni si strategii incluse armonizat in cadrul PUG.

5. Luarea bicicletei in tren - salutare initiativa CFR Calatori si solicitare extindere a ofertei

Salutam initiativa CFR CALATORI de a introduce din noiembrie 2008 vagoane adaptate si pentru transportul de biciclete si solicitam ca acest prim pas spre revenirea la normalitate si spre respectarea normelor UE sa nu ramana la actualul nivel simbolic (doar pe o singura linie - Bucuresti-Brasov, in numai doua trenuri pe zi) ci sa fie extins rapid si pe alte rute incat din 2010 sa fie din nou asigurata posibilitatea de a lua bicicleta ca bagaj in toate trenurile interne si internationale de calatori, in orice zi, pe toate rutele, intre oricare doua statii de cale ferata, fara formalitati complicate, la un pret rezonabil si un nivel bun de siguranta si comoditate, in acest sens fiind necesara ca prima masura imediata eliminarea sau modificarea grilajelor care divid orizontal mini-compartimentele de bagaje realizate la capetele multor vagoane in locul fostelor spalatoare.

6. Utilizarea bicicletei ca mijloc cotidian de transport de catre demnitari, inalti functionari publici, politicieni si alte categorii de VIP - apel la generalizare

Salutam initiativele din ultimul an ale unui numar crescand de politicieni si alte categorii de persoane cu nivel ridicat de vizibilitate si influenta asupra opiniei publice de a recurge la bicicleta, transportul in comun si mersul pe jos ca alternative la deplasarea cu automobilul in mediul urban, dar deplangem caracterul de regula sporadic, conjunctural si axat prea mult pe marcarea unor anumite evenimente sau pe promovarea propriei imagini a acestor gesturi si solicitam ca ele sa devina un fapt obisnuit, cat mai raspandit si frecvent, nefestivist si explicit dedicat in primul rand contributiei la diminuarea problemelor de mobilitate urbana si incurajarii publicului in acest sens prin puterea exemplului propriu.

7. Programele integrate de gestionare a calitatii aerului - apel la o mai mare atentie acordata bicicletei

Salutam prezenta unor prevederi privind promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in mediul urban in cadrul "programelor integrate de gestionare a calitatii aerului" elaborate de agentiile de protectie a mediului (APM) si adoptate de autoritatile publice locale, dar regretam ca s-au folosit jumatati de masura si nu s-a acordat bicicletei ponderea cuvenita, proportional cu excelentul raport intre beneficiul obtinut si costul masurilor necesare.
Astfel, de exemplu, salutam prevederile pro-biciclistice din cuprinsul capitolului 4.7 al "Programului Integrat de Gestionare a Calitatii Aerului in Municipiul Bucuresti" ( aprobat prin Hotararea Consiliului General al Muncipiului Bucuresti nr. 347 / 25.11.2008) de la punctele 2, 4 b), 5 a), 9 a) si 10 a)-e), g), dar deplangem prevederile pct. 9 c) ( care anihileaza posibilitatea de realizare de benzi comune pentru biciclete si transportul in comun) si 10 f) ( care sugereaza indirect continuarea mentinerii pistelor de biciclete pe trotuare, desi este principial inacceptabil).

8. Educatie biciclistica in scoli - apel la introducere

Solicitam introducerea in curriculum-ul scolar din ciclul primar si gimnazial, cu incepere din anul scolar 2009 / 2010, a educatiei pentru mobilitate, incluzand cea teoretica si practica pe tema utilizarii bicicletei ( fara a se limita la cunoasterea regulilor de circulatie pe drumurile publice, ca in prezent), cu o metodologie bazata pe bunele practici in domeniu pe plan international si pe expertiza detinuta de organizatiile de profil ( biciclistic, de siguranta rutiera, de promovare a mobilitatii durabile etc.), colaborandu-se cu acestea la elaborarea si implementarea acestei necesare componente a formarii tinerei generatii.

9. Infrastructuri pentru circulatia bicicletelor in mediul urban - apel la autoritati pentru alocare de fonduri pentru proiectare, construire si mentenanta adecvata

Salutam initiativele tot mai numeroase a unor autoritati publice locale de realizare a unor infastructuri pentru biciclete in orase ( piste, banzi, parcaje pentru biciclete etc.) dar deplangem caracterul lor minimalist si improvizat, ce pare bazat exclusiv pe criterii de tip "cat mai repede", "cat mai ieftin", "cum si pe unde apucam".
Prin urmare solicitam tuturor consiliilor locale de municpii ca, in cadrul bugetelor locale pentru anul 2009, sa aloce fonduri distincte si consistente pentru studiu, proiectare ( inclusiv includere in PUG-uri), auditare si larga consultare a publicului si ONG-urilor de profil a planurilor de retele de infrastructuri pentru biciclete si sa prevada in planificarile bugetare multianuale fonduri pentru construirea graduala si mentenanta, la standarde adecvate, a unor asemenea infrastructuri si eliminarea celor inadecvat realizate pana acum ( cum e cazul asa-ziselor piste pentru biciclete trasate pe trotuare, sau care sunt subdimensionate sau pline de discontinuitati, obstacole, ocoluri nejustificate etc.)

10. Infrastructuri pentru circulatia bicicletelor in scop turistic - apel la autoritati pentru alocare de fonduri pentru proiectare, realizare si mentenanta adecvata

Salutam primele initiative de realizare concreta a unor infastructuri extraurbane dedicate pentru circulatia bicicletelor ( cum este pista pentru biciclete de la 2 Mai spre litoralul bulgaresc, sau initierea unor "drumuri verzi" in judetele Harghita, Tulcea etc.) si regretam ca putinele initiative investitionale existente vin doar de la autoritati locale si ONG-uri, pe cand de exemplu Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile, care si-a asumat oficial la nivel international inca din anul 2002 implementarea in Romania a programului european de drumuri verzi ( "greenways"), nu manifesta in ultimii ani nici o intentie de a isi indeplini obligatiile asumate, iar alte autoritati ( MIMMCTPL, MDLPL, Ministerul Transporturilor) par sa ignore total subiectul.
Prin urmare solicitam autoritatilor publice centrale si judetene sa aloce, in cadrul bugetelor pentru anul 2009, precum si a previziunilor bugetare multianuale pe intervalul urmator, fonduri distincte si consistente pentru studiu, proiectare (inclusiv includere in PAT-uri), auditare si larga consultare a publicului si ONG-urilor de profil a planurilor de drumuri verzi si de trasee cicloturistice marcate, precum si pentru inceperea graduala a realizarii in fapt a acestora, acordand prioritate celor pentru care exista deja initiative si interes pe plan local, national sau international ( cum este de exemplu proiectul Traseului Cicloturistic al Dunarii, Magistrala cicoturistica transeuropeana EuroVelo nr. 6, ciclomagistralele din cadrul viitoarei Retele Nationale de Trasee Ciclotruistice din Romania - RNTCR).

11. Documente de pozitie pe tema promovarii utilizarii bicicletei - aderare la cele adoptate de Federatia Biciclistilor din Romania

Salutam adoptarea de catre Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) a unui set actualizat de documente de pozitie pe principalele teme actuale legate de promovarea bicicletei, bazate pe propunerile Clubului de Ciclotruism NAPOCA si pe rezolutiile si documentele adoptate la editiile anterioare ale conferintelor nationale PROVELO, ne declaram acordul cu privire la continutul acestora si sprijinul moral pentru sustinerea lor in fata autoritatilor publice si altor structuri.
Acest documente de pozitie sunt in principal: "Declaratie publica privind avantajele utilizarii bicicletei", "Apel public privind promovarea utilizarii bicicletei in Romania", "Reguli de circulatie specifice bicicletelor pe drumurile publice - propuneri pentru actualizarea legislatiei rutiere", "Promovarea bicicletei in mediul urban - propuneri de masuri", "Infrastructuri pentru biciclete - propuneri de reguli pentru infrastructurile specifice pentru circulatia bicicletelor si adecvarea altor elemente de infrastructura la necesitatile biciclistilor", "Cicloturismul in Romania - stare actuala, potential, probleme, perspective", "R.N.T.C.R - Reteaua Nationala de Trasee Cicloturistice din Romania - proiect", "Ciclomagistralele Romaniei - propunere de structura pentru reteaua de trasee cicloturistice nationale de sosea si de munte din cadrul RNTCR","Ghizii de cicloturism", "Cazari pro-biciclistice".

12. Cooperare si schimb de informatii in domeniul biciclistic - apel la intensificare si aprofundare

Salutam constituirea Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) si incurajam dezvoltarea institutionala a acesteia si aderarea cat mai multor organizatii din interiorul si din afara Coalitiei Nationale PRO VELO. De asemena, apelam la intensificarea cooperarii si schimbului de informatii cu autoritatile publice centrale si locale, operatorii economici si organizatiile non-profit de diverse tipuri in vederea atingerii unor obiective importante necesare promovarii transportului durabil in general si utilizarii bicicletei ca mijloc de transport cu rol utilitar si recreativ in particular.
In acest sens in concret apelam la toti cei implicati in proiecte specifice de infrastructuri pentru biciclete in mediul urban si extraurban ( piste, alei, benzi pentru biciclete etc. respectiv drumuri verzi, trasee cicloturistice marcate etc.) sa faca publice respectivele realizari sau intentii, pentru a se putea asigura coroborarea lor si coerenta pe plan regional si national, si de asemenea comunicarea intentiilor sau realizarilor in domeniul construirii de noi drumuri sau modernizarii unora existente, in vederea unei actualizari adecvate a propunerii din 2003 privind itinerarul viitoarelor magistrale cicloturistice nationale de sosea si de munte si a elaborarii propunerilor de itinerar pentru ciclotraseele regionale.